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Uncool Artist

April 19 - May 06

Tuesdays to saturdays from 2 to 6 PM

TRAFFIC(o)

by Uncool Artist

 
 

Traffic(o) is part of the project “Do write (right) to me“, a exhibition with the artists: Cristina Canepa, Danielle Cukierman, Débora Rayel Eva, Erica Iassuda, Rodrigo Pimenta, and Thais Ribeiro.


Traffic(o) é parte integrante do projeto “Do write (right) to me” com os artistas: Cristina Canepa, Danielle Cukierman, Débora Rayel Eva, Erica Iassuda, Rodrigo Pimenta e Thais Ribeiro.

Artists

Cristina graduated in Advertising at FAAP. She frequents the studios of plastic artists Evandro Carlos Jardim, Carlos Fajardo, Sérgio Fingermann, Paulo Pasta, Feres Koury, among others.

She is part of Grupo Pigmento, Coletivo Forma, Grupo do Ateliê Alê and the Uncool Artist community.

She participated in the artistic residencies of Edifício Vera – curated by Sylvia Werneck-SP(2022), Casa Tato 2- SP(2021), International Artists Residency Zoom Brelingen, Wedemark, Germany (2019), Casero Artistic Residence Itatiaia National Park RJ (2018) . Taught Drawing Workshop at the International Artists Residency Zoom Brelingen, Wedemark, Germany (2019) and at the Museu Felícia Leirner Campos do Jordão SP (2015), Participated in several group exhibitions in Brazil and Germany and four individual exhibitions: Reflexos Poéticos, Galeria Cultura, SP (2017),Espaço Tempo e Memória, Ateliê Galeria Priscila Mainieri, SP (2016), Amazônia Auditorio Cláudio Santoro, Campos do Jordão SP (2014), Pintura-Pintura, Clube Atlético Paulistano SP (2014).


 

“O meu trabalho investiga as relações entre a geografia construída e o sujeito natural e cultural. As minhas obras são testemunhos das muitas imersões que fiz na natureza. Falo do contexto de uma floresta tropical, da Amazônia e da Mata Atlântica, principalmente da floresta Amazônica na qual já fiz várias imersões de uma semana cada, ao lado de nativos. Eu pesquiso a pintura e demais suportes como desdobramento de minhas experiências sensoriais impregnadas no meu corpo e mente. As obras procuram traduzir a impermanência do mundo natural através da fluidez das manchas e grafismos sobrepostos apresentando camadas de tempo acumulado e memória, criando realidades e ficções – um mundo imaginário, pré-histórico e ancestral. “Há uma aparente desordem nesse mundo de fantasia.”

Nasceu, vive e trabalha em São Paulo. Formada em Publicidade e Propaganda na FAAP. Frequenta ateliês dos artistas plásticos Evandro Carlos Jardim, Carlos Fajardo, Sérgio Fingermann, Paulo Pasta, Feres Koury entre outros. 

Faz parte do Grupo Pigmento, Coletivo Forma, do Grupo do Ateliê Alê e da comunidade Uncool Artists.

Participou das residências artísticas do Edifício Vera – curadoria Sylvia Werneck-SP(2022), Casa Tato 2- SP(2021), International Artists Residency Zoom Brelingen, Wedemark, Alemanha (2019), Casero Residência Artística Parque  Nacional de Itatiaia RJ (2018). Ministrou Oficina de Desenho no International Artists Residency Zoom Brelingen, Wedemark, Alemanha (2019) e no Museu Felícia Leirner Campos do Jordão SP (2015), Participou de diversas exposições coletivas no Brasil e na Alemnha e quatro individuais: Reflexos Poéticos, Galeria Cultura, SP (2017),Espaço Tempo e Memória, Ateliê Galeria Priscila Mainieri, SP (2016), Amazônia Auditório Cláudio Santoro, Campos do Jordão SP (2014), Pintura-Pintura, Clube Atlético Paulistano SP (2014). 

Danielle Cukierman (Brazil, 1980) lives and works in Rio de Janeiro. She started her training in 2011 and is currently part of the International Lab of Art Practices by Uncool Artist, USA. Her research focuses on the idea of “path”. The works pervade affective issues of the artist, who experienced a childhood of constant changes. A routine of eternal coming and going, looking for a place that soon became the past. There are two main questions for the spectator: Where to go next? What is the escape route? Urgent questions in the dystopian scenario we are dealing with today.

Her recent collective exhibitions include Do write (right) to me, ChaShaMa, New York, 2021; Do write (right) to me, Miami Design District, Miami, 2021; Abre Alas 14, A Gentil Carioca, Rio de Janeiro; International Biennial of Cerveira, Portugal and Novíssimos, IBEU Cultural Center, Rio de Janeiro, 2018.

She did an individual show in 2019, Rota de Fuga, Galeria Aymoré, Rio de Janeiro.


 

Dani Cukierman, vive e trabalha no Rio de Janeiro. A experiência de uma infância itinerante assenta seu percurso de trabalho na ideia de exploração de caminhos, saídas e atalhos. 

As recodificação de imagens de saídas de emergência e utilização das formas de pisos guias são interesses constantes em sua pesquisa.

Os trabalhos aqui expostos foram desenvolvidos especialmente para a exposição Traffic(o), abordando os significados de jornada e fluxos.

Débora Rayel Eva (Brazil, 1970) built her professional experience in graphic and product design, and started her projects within the visual arts field in early 2011. Since then, she has participated in contemporary art courses, art residencies, and study groups. In 2013 she started her works in drawing, collage, photography, painting, and ready-made objects. Her early works started with photos that she took from her own body to transform and build new ones via editing into new images. With time, those images gave way to creating new “bodies”, ready-made objects, and small sculptures made out of ordinary, natural, or disposable materials. Nowadays, she has been working in her studio while participating in exhibitions with other artists. Her recent collective exhibitions include Romper a Superfície é Abrir um Rio para Dentro, Grupo Hermes, São Paulo, 2022; Do write (right) to me, ChaShaMa, New York, 2021; Do write (right) to me, Miami Design District, Miami, 2021; Últimos Dias, Espaço Fonte, São Paulo, 2020.


Débora Rayel Eva construiu sua experiência profissional em design gráfico e de produtos. Em 2011, retomou seus projetos no campo das artes visuais, participando de cursos de desenho e arte contemporânea, residências artísticas, grupos de estudo e orientação de projetos. Em 2013 iniciou sua produção em desenho, colagem, fotografia e pintura. Seu trabalho se caracteriza pela construção de corpos, inicialmente a partir do seu próprio, muitas vezes criando assim outras superfícies e espaços. Recentemente, sua pesquisa discute a criação de imagens através de registros fotográficos, fotomontagens analógicas e a construção de novos corpos que se constituem em objetos ready-made. Atualmente trabalha em seu atelier próprio, e participa de projetos coletivos com outros artistas.

Erica Iassuda is a Brazilian Japanese artist who lives and works in Itu, Brazil. Her work is autobiographical and directly influenced by her ancestry. Her philosophical language gently creates a space for internal dialogues, pointing out the hardness of honestly looking at oneself in such critical times.

Her artistic work progresses uniting her veiled desires, personal history and interests closer to her heart. Thus, she assumes a trajectory of theoretical studies from classical philosophy and art history to quantum physics and practices from oil painting to sculpture and, more recently, theater.

In the last two years Erica has been developing an autobiographical work in philosophical language that delicately generates a space for internal dialogues. Thus, her paintings end up exploring the difficulty of an honest inward look, in fast-paced times of crisis and uncertainty. Its spaces that are only apparently empty, paradoxically explore their inverse, making silence the catalyst for the rescue of memories veiled by pain and deep reflections about existence.


 

Artista nascida em São Paulo, vive atualmente no interior do estado, em Itu. Nipo-brasileira, possui influência da sua ancestralidade na estética da sua pesquisa. 

Cursou artes plásticas na Escola Panamericana e vem aprofundando sua pesquisa em grupos de estudo em filosofia e programas de desenvolvimento e mentoria artística entre os quais, grupo de acompanhamento de projetos na Hermes Artes Visuais, grupo de estudo com Paulo Gallina e programas e laboratório de desenvolvimento de artistas da Casa Tato e o ILAP  NY, entre outros.

Nos os últimos dois anos tem desenvolvido um trabalho autobiográfico de linguagem filosófica que gera com delicadeza um espaço para diálogos internos. Assim, suas obras acabam explorando um olhar para dentro honesto, e, ultimamente, um espaço para pertencer.

 

Gosto de descrever o resultado do meu processo artístico como um estado de espírito. Especificamente me refiro a um sentimento especial, o de fazer parte, o de ser parte.

Assim, busco, através da minha pesquisa, aprofundar reflexões entre a solidão, solitude e deslocamento e a realização de pertencer.

Na desconstrução da minha ancestralidade procuro entender o que sobra de mim, da minha identidade. Penso na finitude da vida como uma das únicas coisas que todos temos em comum como um grande grupo. Exploro a grandeza do universo, aquela delicada conexão que nos faz sentir parte.

O pertencer, enfim, aquele exato momento.

Rodrigo Pimenta (Brazil, 1972) is a painter, designer, and filmmaker, who lives and works in São Paulo. His research in painting focuses on exploring the grid, form and color, often utilizing digital tools in his process to create image and meaning for his colorful compositions. 

He has a diploma in Publishing from ECA/USP, with a Master of Arts in Design at the London College of Printing, through a Chevening Scholarship. He has taken painting  courses with Paulo Pasta, Charles Watson, Luiz Ernesto and Teresa Viana. He currently participates in the Uncool Artist ILAP Brasil program. Recent exhibitions include the Mostra Radar in São Paulo; Do Write (Right) to Me by Uncool Artist in New York and Miami; Leilão ArteSol; A Outra Feira in São Paulo. He has attented an Artist Residency program at Uncool Artist in 2022.


Rodrigo Pimenta (Brasil, 1972) é pintor, desenhista e cineasta, que vive e trabalha em São Paulo. Sua pesquisa em pintura se concentra na exploração da grade, forma e cor, muitas vezes utilizando ferramentas digitais em seu processo para criar imagem e significado para suas composições coloridas.

Possui diploma em Editoração pela ECA/USP, com Master of Arts in Design no London College of Printing, por meio da Chevening Scholarship. Fez cursos de pintura com Paulo Pasta, Charles Watson, Luiz Ernesto e Teresa Viana. Atualmente participa do programa Uncool Artist ILAP Brasil. Exposições recentes incluem a Mostra Radar em São Paulo; Do Write (Right) to Me por Uncool Artist em Nova York e Miami; Leilão ArteSol; A Outra Feira em São Paulo. Ele participou de um programa de residência artística na Uncool Artist em 2022.

Thais Ribeiro is a visual artist. She has a college degree in Fashion Design and post-graduation in Visual Arts with a focus on Education. For 12 years she worked in pattern design and creative illustration for the fashion industry. Since 2015, she researches Textile Art and upcycling as educational vehicles. With the Roupa Refeita project, she taught courses in textile art and upcycling at various institutions in Rio de Janeiro, São Paulo and Salvador. She researches connections of what is ordinary and temporary to what we deem potentially permanent, which usually is long kept in a drawer or frozen in a picture. The main question of her work is what memories remain in objects, photographs and places, and how the stories they carry along time change according to our feelings and understanding of life’s impermanence. Her works were featured on the exhibition “Do resíduo à forma” in collaboration with the Fashion Revolution Movement in Rio de Janeiro in 2018, and on the Do write (right) to me exhibitions, both in New York and Miami in 2021.


 

Thais Ribeiro é artista visual, formada em Design de Moda e pós graduada em Artes Visuais com ênfase em Educação. Atuou por 12 anos no mercado de estamparia e ilustração de Moda. Desde 2015, pesquisa a arte têxtil e a ressignificação de roupas como veículo educacional. Com o projeto Roupa Refeita, ministrou cursos de arte têxtil e upcycling em diversas instituições no Rio de Janeiro, São Paulo e Salvador. 

Investiga as relações entre o que é transitório e cotidiano e o que julgamos que pode ser permanente, guardado no fundo de uma gaveta ou congelado em uma foto. Que memórias permanecem contidas nesses objetos, fotos, roupas e lugares e como as histórias que eles carregam mudam de acordo com nossos sentimentos e compreensão da impermanência da vida. 

Atualmente desenvolve sua pesquisa artística e educacional na Uncool Artist, onde conecta a Arte latino americana como cruzamento das vanguardas do mundo, tendo como fio condutor a potência da Arte Têxtil e do reúso de materiais no continente. Também é mentora e facilitadora em processos de fluxo criativo.

Gallery & Media

Curatorship

Gisela Gueiros

Gisela moved to New York from São Paulo in 2007 to earn a Master’s degree at Sotheby’s Institute of Art. In addition to being an art historian, art advisor, and educator, Gisela is the NYC correspondent for both GQ and Vogue Brasil. In 2020 she started working as an educator for Artful Jaunts and as International Projects manager for Galeria Millan.

Besides writing and offering tours, Gisela organize and curate pop-up art exhibitions, typically showcasing up-and-coming artists based in New York. The earliest shows began in her apartment. And now she is putting on the exhibitions at spaces in Lower East Side’s gallery district.

Events

Opening

April 19th (Tuesday)

17h – 20h (BRT)

Rua Califórnia, 760, Brooklin, São Paulo
SP04566-067

Organization

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